Kategorier
nyheder

Find den rette temperatur i kontorlejemålet

En del af en god arbejdsplads er en behagelig og komfortabel temperatur, som bidrager til medarbejdernes trivsel og velvære. Hvordan finder man den helt rette temperatur i sit kontorlejemål, og hvad siger loven egentlig om den laveste og højeste temperatur tilladt på kontoret? Alt dette ser vi nærmere på i dette indlæg, hvor du kan blive klogere på, hvilken temperatur du skal vælge i dine kontorlokaler.

Hvad siger arbejdsmiljøloven om temperaturen i kontorlokaler?

Når man skal vælge temperaturen i sit kontorlejemål, er det essentielt, at man først kender til lovgivningen og anbefalingerne på området. Arbejdstilsynet har fremsat deres anbefalinger til temperaturen i kontorlejemål, og ifølge disse bør temperaturen holdes på 20-22 °C under normale klima- og vejrforhold. Temperaturen bør aldrig overstige 25 °C, dog med en undtagelse om, at denne grænse kan overskrides ved ekstreme vejrforhold såsom en hedebølge. Hvis temperaturen kommer over denne grænse, skal du dog være opmærksom på, at der skal tages særlige foranstaltninger, herunder regelmæssige pauser.

I den anden ende af temperaturskalaen bør temperaturen aldrig falde til under 18 °C i kontorlokalerne ved stillestående og stillesiddende arbejde. Så længe du holder dig inden for disse grænser, vil temperaturen være i overensstemmelse med lovgivningen. Det er selvfølgelig en god idé at følge anbefalingerne og holde temperaturen på 20-22 °C. Så kan du være sikker på, at langt de fleste medarbejdere vil være tilfredse med temperaturen på arbejdspladsen. 

Hvad skal temperaturen i kontorlokalerne ligge på?

Nu kender du reglerne omkring temperaturen i kontorlejemål, men hvilken temperatur skal du vælge? Det er ikke altid en nem opgave at vælge den helt optimale temperatur til lokalerne, og der vil nok heller ikke være enighed blandt medarbejderne omkring den rette temperatur. Nogle foretrækker at arbejde i et lidt køligere miljø, mens andre hellere vil have, at termostaten skrues lidt mere op.

Når man vælger temperaturen i sine kontorlokaler, kan det være en god idé at se på, hvad forskningen siger om temperaturens indflydelse på medarbejdernes trivsel og produktivitet. Det viser sig nemlig, at temperaturen påvirker produktiviteten på arbejdspladsen, og at den kan falde ganske markant, når den bliver for høj eller for lav.

Så længe du holder temperaturen inden for det anbefalede interval på 20-22 °C, vil du formentligt sikre, at produktiviteten maksimeres. Du kan løbende eksperimentere og justere temperaturen og få feedback fra dine medarbejdere, så du holder temperaturen på et niveau, der passer til deres behov og præferencer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *